Followers

Tuesday, July 24, 2012

Mendidik Hati

Susah untuk kita mengenal diri kita sendiri walaupun kita sudah menggunakan diri nie selama bertahun-tahun. Susah jugak untuk kita menerima keputusan diri kita sendiri, sebab itulah wujud perkataan "Mulut kata Tidak....tapi hati"

          Hati memainkan rasa dalam diri kita, rasa nie wujud bila kita mempunyai perasaan. Perasaan ini hadir bila kita mula mengenal erti kasih sayang. Susah kan nak menghalang diri sendiri untuk mengelak kan diri disayangi...dan menyayangi orang lain selain diri ini. Tapi pernah ker hati kita menyayangi diri kita lebih daripada orang lain?? kalau ya...kenapa kita perlu menangis...perlu cemburu...perlu lakukan macam-macam untuk orang yang kita sayang...sedangkan kita tahu akhirnyer kita akan jatuh...dan ditinggalkan kerana diri kita sendiri.

         Satu jer jawapan yang kita sendiri tahu...tapi takut nak menghadapi..."diri sendiri" ya...diri kita sendiri...di situ lah terdapatnya kekuatan dan kelemahan kita...di situ jugak lah letaknya hati kita....disitu jugak lah yang mendidik kita menjadi orang yang berhati murni atau sebaliknya....semuanyer diri kita.

            Wahai diri sendiri cubalah sayangi diri mu....cubalah lakukan sesuatu untuk diri mu bangun semula, cubalah jadi orang yang dihormati dan sentiasa yakin pada diri. Cuba buat keputusan untuk diri sendiri. Hanya kamu sendiri tahu untuk menjadi lebih baik...jangan lagi sorokkan kelemahan diri, jangan lagi jadi orang yang bergantung pada diri orang lain...jangan lagi campakan hati kamu kepada orang yang kamu paling percayai...jangan lakukan itu lagi....kerana diri kamu sendiri perlukan hati kamu.....untuk menjadi lebih baik...

        Perkara pertama yang perlu kita lakukan mulai sedar yang kita punyai hati dan perasaan...di saat itu kita mulai tahu yang sesuatu yang kita rasa tidak akan orang lain tahu jika kita tidak bertindak menggunakan reaksi badan...reaksi percakapan dan reaksi kemarahan... Kesabaran itu wujud bila kita mulai mendidik hati kita sendiri. Percubaan banyak kali mungkin melemahkan diri kita sendiri....tapi hasilkan...akan menjadikan kita seorang yang tabah...sabar dan percaya yang diri kita mampu mengatasi setiap keadaan.

        Percaya lah ianya bukan mudah untuk dilakukan...tapi makin menyakitkan jika diteruskan...tapi kita jugak kena percaya ALLAH swt...tidak pernah membiarkan seorang insan menghadapi sesuatu dugaan yang tidak mampu dihadapi oleh dirinya sendiri.


Salam Ramadhan...Jadilah insan yang lebih baik untuk diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...