Followers

Tuesday, March 6, 2012

Teguran

bila sesuatu yang kita buat salah....bila orang menegur dalam keadaan marah yang amat sangat...fikirkan setiap kata2 orang tersebut bukan nya nak fikir diri terasa. Cuba positif sikit, memang lah tak patut orang marah kita cakap ikut suka jer dan macam tak memahami kita langsung....tapi disebalik kata2 itu ada lahir perasaan risau dari orang yang marah kita.

Setiap kata2 aku...ada maksudnya, kalo aku nak marah pon bukan marah kosong....jadi faham lah... citer dalam citer...kawasan menghala ke cameron dari jalan tapah memang kawasan agak bahaya....bermacam-macam citer aku dengar....dari zaman aku sekolah SMK Trolak... semasa aku mengikut pengakap tuk lencana maju kot....banyak sangat lencana yang aku ambik time pengakap dulu.

Pernah dengar kisah 2 hantu kat sana x?? tak pernah kan....kalo tak pernah baik xpayah dengar....aku pon malas nak citer sebab citer ini tak tahu sahih nya...tapi ape yang aku tau....jalan kawasan tersebut bahaya bagi yang cakap besar dan yang sesat...Story yang masih pelik dan nyata berlaku kat anak sedara aku sendiri....aku bawak diorang mandi manda kat sungai kuala woh....tak sangka tak lama dia berendam kat dalam air....habis satu badan membengkak macam kena kelopak garam....cuma bezanya dia tak gatal. Waktu kejadian memang aku seorang jer yang dewasa...yang lain semua budak2...Aku pon dah tak sedap hati ajak diorg kemas2 barang tukar pakaian dan beredar keluar. Dalam perjalanan balik aku tanya ekin, ape yang kamu buat masa mandi dan sebelum mandi. dia berkeras cakap tak ada buat ape2...dah aku marah2....dia pon cakap sebelum masuk air dia nampak orang kat titi....pastu dia jeling orang tue...tuela aku cakap, ingat sikit masuk tempat orang hormat orang...kita tak tahu dia siape....pas kejadian tue memang ekin dah tak mau mandi sungai lagi.

aku memang panas baran kalo nak bercakap menegakkan benda yang benar....tapi aku jugak mudah sejuk bila dah habis aku marah....so kalo ada sesiapa fikir aku masih marahkan dia....lupakan lah....tak ada keikhlas yang lagi indah dengan kemaafan....

indah hati kerana ikhlas

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...