Followers

Monday, June 4, 2012

Memori Hp

merepek sudah datang....lalu aku mula mengarang....so nie aku tetiba melihat hp ku yang hancur skrinnya.... dulu hp ak rosak mcm tue...mula lah gelabah nak gi repair....sekarang....aku buat releks jer....sangat releks...entahlah aku penat tengok hp aku....tengok semua sekeliling aku...terasa nak tidur panjang....nak rehat....

mungkin benar kata orang tua-tua...teknologi membebankan minda....padahal....peratusan pengguna hp tue...ak rasa 10% aku guna. aku tak suka calling2...msg lah lah....aku pon xtau ape yang aku suka....suka meniru orang kot....orang nak ambik pic ak pon nak....orang suka hp baru....aku pon nak....semua aku nak lah....

tak pernah pulak aku fikir nak hargainya....entahlah....banyak keburukan....dalam diri kita...kita tak sedar...
asyik2 nak salahkan orang lain....orang jer yang salah....pastu agak marah...mula lah merepek cakap....1 hari ALLAH akan tunjukkan....tapi aku tak terfikir ker.....yang ALLAH swt bukan menghukum....atau melaksanakan dendam seseorang....inilah mainan perasaan....perasaan yang dikuasai nafsu....

tindak tanduk di luar kawalan yang memberi kemenangan kepada syaitan....tengok tulis bukan main rancak....tahu....tapi pernah tak laksanakan....cakap jer kan....nak tahu kenapa tak pernah nak laksanakan....sebab tak bersungguh...cuba sungguh2....buktikan....bahawa mampu melawan nafsu...


tak payah susah2 salahkan orang sekeliling....kalau orang suka kita alhamdulilah....orang tak suka....YA ALLAH....sesungguhnya aku tidak mahu punyai perasaan yang sama....cuba hindari....bersih hati kita....kalau kita amalkan....mungkin senjata tajam mereka tidak akan tembus dihati kita....tapi kita terima di bibir dengan senyuman....

boleh...boleh...sangat boleh kalau nak lakukan....tak payah terima banyak sangat tekanan....paksaan atau ugutan....diri kamu sendiri kena lepaskan....cuba....cuba....seperti memori fon yang hancur....dan tidak akan dapat kembali....seperti itu jugak memori suram itu pergi...

syurga itu sudah pasti milik kita....tapi untuk melayakkan kita....bukan ditentukan oleh orang sekeliling kita....tapi ALLAH swt....

miliki lah diri yang sentiasa dihormati....maruah yang sentiasa diutamakan....sikap sentiasa disegani...dan hati yang bersih....penuh dengan ikhlas....redha atas semua....


amin....amin.....bermula sanby yang baru....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...