Followers

Saturday, October 15, 2011

Finishing School

Ketengahkan bakat anda untuk di terima oleh orang lain sebagai pekerja. Pelajar tahun akhir gerakkan jalan mu....supaya tak menanam anggur pasnie...ok, Biasa lah mulanyer aku fikir agak membosankan aktiviti macam nie, tapi alhamdulilah kesan sampingan yang baik dari aktiviti nie memang bagus untuk semua hadir.
Bagi aku sendiri yang mengalami kursus nie, ceramah yang diberikan memang banyak input terutama sekali bagi kursus FT dan FTMM...mudah bagi kita nak faham situasi untuk interview dan untuk cara menjawap soalan panel. Menarik kursus nie pihak u menyediakan panel2 dari industri yang relevan dengan kos yang kita ambil.

gaya semasa menunggu panel
Dalam dewan kita memang tak terlepas dari rasa bosan...hehehe...kalau tido tue memang tak leh nak elakkan...tapi kalau ajak bergambar...hehe...boleh celik mata...JOM usha

mata kuyu baru bangun tido...hehehe
Sesi pagi memang bosan sangat berada kat dewan, tapi sesi petang memang menarik...Kami semua dipecahkan dalam kumpulan. Dimana setiap kumpulan akan di bimbing oleh lec yang menjadi fasilitator, aktiviti yang aku terlibat adalah menyediaan resume sebenar, agak terkejut dengan pendedahan cara penulisan resume tapi memang bagus sangat sebab lec sendiri semak kerja kita. Kepada bakal guru ingat nanti kalau nak gi interview mesti sediakan resume sekali...hehe

resume contoh kumpulan aku sediakan
Hari esoknya merupakan hari yang ditunggu oleh semua...hehehe...sesi mok interview...dimana semua pelajar FPTEK di interview oleh pihak KPM untuk menjadi seorang guru. Aktiviti ini yang paling mendebarkan semua, kami wajib menyediakan resume, fail lengkap sijil dan penampilan seorang guru... Takut memang takut, walaupun interview secara berkumpulan. Aku merupakan kumpulan sesi ketiga yang di interview.....Alhamdulilah kumpulan aku lepas dengan jayanya...hehe.

Mesti nak tau apa yang ditanyakan...antaranya
Apakah nama pekerjaan yang kamu akan jawat untuk interview ini?
Apakah gagasan satu malaysia, dan bagaimana kah untuk menerapkan nya di sekolah?

ikhlaskan hati menghadiri sesuatu kursus

Jadilah insan yang belajar dari kesilapan, bukan menjadi insan yang sentiasa melindungi kelemahan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...