Followers

Thursday, October 27, 2011

SAYA KUAT JELEZ

Hal yang berlaku ada hikmahnyer...seperti yang terjadi pada aku semalam...huhu. Luntur hati aku nak teruskan semua nie...dugaan yang besar...Hati yang cetek tidak memahami diri sendiri semalam. HUH ape yang berlaku aku asyik nak menyakiti hati semua orang supaya aku sendiri tidak sedih...Macam budak2 kan...mencari masalah dengan orang yang sayangkan kita. ermm...suka-suka hati jer cakap orang sayangkan kita....eceh.....ala tak pe2...nie penulisan aku...ape2 pon boleh tulis...hahaha.


Sedih sungguh bila apa yang kita harapkan tidak menjadi kenyataan...Mungkin aku tidak cukup berusaha untuk menyiapkan PSM aku...mungkin jugak aku terlalu leka dengan 'citer korean' atau mungkin aku terlalu seronok dengan semua bantuan yang aku dapat. Entah aku sendiri tak dapat nak nyatakan....mungkin semua sekali.... Sesuatu yang kita luahkan mesti berunsurkan rasa hati kita sendiri, sesuatu yang kita luahkan mesti ada keikhlasan... Sesuatu yang kita rasa menyebabkan perasaan kita akan lebih tersentuh.


Macam mana aku boleh tulis entry..."saya kuat jelez" nie...hehe...Sebenarnya kan kita akan jelez bila seseorang yang kita sayang lebih sayangkan orang lain, kita jugak akan jelez bila perhatian orang yang kita sayang lebih kepada orang lain, jelez jugak berlaku apabila kita diabaikan oleh orang yang kita sayang. Perh banyak sungguh perkataan sayang....Tapi kan semua orang tak tahu dia jelez atau tak...hanya orang sekeliling yang nampak....kadang-kadang kita mesti cakap macam nie "his....macam orang tak matang, benda kecik pon nak jelez" hahahaa....aku selalu cakap macam nie kalau ada kawan-kawan yang ngadu berunsurkan jelez...tapi bila aku cuba letakkan diri aku ditempat orang tersebut....aku faham kenapa dia jelez...

Jelez, cemburu dan rasa tak selamat nie lahir bila kita melayan perasaan amarah kita, perasaan di mana kita tidak lagi diperlukan. Pernah tak kita fikir....jelez jugak mematangkan kita...menjadikan kita lebih faham dengan perasaan kita, menjadikan kita tahu kita sayang seseorang dan menjadikan kita sedar yang orang tersebut penting dalam hidup kita. Itu pada pendapat aku...bila kita lakukan sesuatu, kita kena berbalik semula pada ajaran al-quran dan sunnah... dimana perasaan itu penting dalam kehidupan manusia... Di mana bila perasaan kita tidak senang dengan ancaman yang ada kita mula bertindak untuk mempertahankan hak kita...di mana kita lupa untuk mengelakkan berlakunya pertengkaran, ketidakserasian dan mula berfikir untuk memutuskan sesuatu hubungan yang mana tidak sepatutnya berlaku.

Itu gunanya akal fikiran dimana ianya mampu mengawal hati dari terlalu mengikut perasaan. Hati yang bersih sentiasa didugaan dengan dugaan yang mana hati itu sendiri tidak mampu lagi bertahan dan mula goyang. Hati yang sentiasa diuji dengan titik-titik hitam perasaan adalah hati yang bersinar dengan keimanan. Kesan sampingan daripada penulisan aku nie, pemikiran yang waras sentiasa mampu mengelakkan diri mengikut perasaan.  Leganya perasaan apabila diluahkan...hehe. Leganya diri apabila ada yang memahami...


YA ALLAH....semoga setiap ujian mu nie mampu aku hadapi nya....amin....
YA ALLAH kau permudahkan urusan PSM ku nie...Semoga hamba mu nie mampu menyiapkan PSM seperti yang di rancangkan... Amin

senyum sikit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...