Followers

Wednesday, July 13, 2011

Abah dan Mak

Assalamulaikum....harinie bangun jer pagi, terasa nak bercerita pasal Abah dan Mak pulak. Belajar jauh-jauh ini memang membuatkan aku rindu sangat kat keluarga di kampung. Semua anak akan rindu keluarga bila dah berpisah jauh, jika ada antara ahli keluarga kita yang dah pergi.....rindu itu akan menjadi bertambah sedih...Tapi bila sedih-sedih macam ini barulah kita ingat nak call diorang kat kampung kan?? ala aku pon sama, kalo nak call selalu memang segan...nanti mula lah ada yang cakap anak mak....bagi aku tak salah wat macam tue...tue tandanya kita sayang sangat keluarga kita.. tak kan sayang kekasih jer hari2 boleh gayut kn....hihi...

abah dan mak
Kita perlu ingat abah dan mak kita bukan sentiasa sihat. Mereka ini lebih sensitif bila umur makin meningkat, kita sebagai anak perlu luangkan masa lebih dengan mereka. Jangan bila sakit jer kita pergi melawat. Rasa susah kan bila abah atau mak kita sakit....sebab mereka lah punca utama kita dari segi tempat berteduh, kewangan dan nasihat serta kasih sayang. Jangan terlalu ego nak cakap sayang kat diorang....cakap lah selagi diorang masih ada....sekurang-kurangnya kita dapat membahagiakan hati mereka walaupun sekejab.
masa abah aku sakit...alhamdulilah sekarang abah makin sihat

Paling seronok bila balik rumah, mak mesti masak sedap-sedap kan....dah lah tak payah tolong hanya perlu habiskan makanan jer. Memang nikmat bila dapat balik rumah kan....sebab mak abah tak pernah marah kalo asyik tido jer....Mereka akan cakap faham, kat sana dah penat belajar dah penat perah otak...Tapi macam mana kita rasa, betul ker kita dah perah otak sedaya upaya tuk berjaya menghadiahkan segulung ijazah kepada mereka??? macam mana dengan pointer kita, betul kita puas hati dengan pointer kita? Bagi aku, bila sesuatu yang kita laksanakan diikuti dengan usaha yang tidak putus-putus...walau macam mana hasilnyer "hati aku cakap Alhamdulilah...rezeki yang ALLAH berikan" jangan kita mengeluh plak kalo hasil yang kita dapat tidak seperti yang kita jangkakan.... walaupun kita yakin kita boleh dapat lebih....mungkin ini semua dugaan dari ALLAH swt.... tuk kita lebih berusaha.
diploma

Jadilah anak yang sentiasa menjaga maruah keluarga dan mampu memberikan kehidupan yang lebih baik kepada Abah dan mak dengan usaha yang kita lakukan sendiri dengan duit yang halal. Yang belajar....belajar lah rajin-rajin mencari ilmu dan digunakan ke arah kebaikan....bagi yang sudah bekerja...bekerja lah dengan rajin dan amanah supaya gaji yang kita dapat lebih berkat. Paling penting walau sikit mana gaji kita...berikan lah sedikit kepada abah dan mak supaya duit yang kita dapat lebih di rahmati dan tidak putus-putus.
berusaha tangga kejayaan

Usaha itu satu amalan....
rezeki itu suatu nikmat...
hidup ini hanya cubaan...
yang berlaku ada rahmat...
ijazah


fikirkan keluarga...fikirkan diri sendiri....teruskan usaha :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...