Followers

Thursday, July 28, 2011

Recycle Good For Your Life

Assalamualaikum

Sekadar berkongsi aktiviti hari nie. Mengemas barang2 nie kalo kita sebagai student mesti banyak kertas2 tak terpakai, paper yg dah lama...kadang2 kalo kumpul balik mau 2 3 kotak... Jadi aku nak ajar korang semua kitar semula barang2 nie...bukan sahaja kita membantu mengemas umah, sekitar kawasan umah...malah kita juga dapat memupuk diri untuk lebih menghargai kebersihan. Untuk makluman korang, kalo korang recycle korang jugak dapat duit...walaupun tak lah banyak mana tapi berbaloi jugak dari korang bakar...mencemarkan udara sekitar...

recycle di area parit karjo, Batu Pahat
Gambar kat atas nie menunjukkan lokasi aku recycle buku2, kertas, paper, botol plastik dan kotak2 yang aku dah tak nak guna. Setakat nie dah 3 kali aku gi recycle kertas2 yang tak terpakai, untuk pengetahuan korang barang2 plastik sekilo RM0.50 dan kertas pulak sekilo Rm0.50...tapi jangan terkejut pulak kalo bila korang gi recycle tetiba harga barangan sekilo naik...sebab barangan nie dikira harga mengikut pasaran plastik dan kertas...Untung nasib mana tau naik kan...dapat lah jugak untuk tampung makan sehari...hehe, maklum lah student kena jimat =)

kertas dan botol plastik yang aku recycle untuk hari nie
Seronok bila kita reycle nie, bukan ape melalui recycle lah kita tau betapa susahnya nak dapatkan duit. Kena lah tau orang-orang yang kutip botol2, tin minuman dan kertas kat jalan tue berusaha jugak nak dapatkan duit yang halal, jadi jangan lah kita memandang hina pada mereka. Ingat rezeki ada dimana-mana. ALLAH swt...telah sediakan untuk kita semua...berusaha lah.

tempat timbang
Untuk pengetahuan korang, aku tau tempat nie pon dari ateh, sebab dia yang mula2 gi recycle... So aku pon sudah pandai recycle...terima kasih ateh... Selepas jer timbang kuantiti kertas dan plastik pekerja recycle tue akan berikan korang kertas yang ada tulis berat jumlah barangan korang. Korang kena sediakan ic untuk dapatkan jumlah duit. Senang kan, tak payah banyak keje, bila dapat duit boleh lah beredar dari recycle....mudah, cepat dan memuaskan.
hari nie dapat rm6
ape ditunggu lagi....jom recycle....hihi. Jangan riso anda mesti puas hati....hehehe


banyak barang buat semak....
suruh kemas malas sekali....
jangan susah jangan moody...
apa salahnya gi recycle sekali...


Mencuba tak salah =)

2 comments:

  1. weh dina, abislah sumer plastik ngan kertas kat parit raja ko kutip.....

    ReplyDelete
  2. hahaha...xada maknanyer...ak hanya kumpul yg kat umah jer...aku bukannyer rajin sgt...hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...