Followers

Tuesday, July 19, 2011

Gunalah aku...."hartamu"

Ramai yang kata orang bawak kenderaan sendiri gi belajar bajet kaya jer...hahaha...kelakar kn, tapi bagus jugak tue...doa tue...alhamdulilah rezeki makin murah. Salah faham tue...opss...tak leh cakap salah faham...sebenarnya tak betul pon tanggapan mcm tue, tak semua yang bawak keta or motor tue kaya...Mana lah kita tau, diorang beli dari duit sendiri masa diorang keje dulu...tak pon mak abah kasi bagi memudahkan pergerakan diorang kn...Macam aku, mintak sendiri kat abah nak guna keta...aku ada alasan yang kukuh...
Pertama...duit yang aku keluarkan tuk balik dari perak ke johor...lebih kurang jer....
kedua...aku janji bawak keta elok2...jaga keselamatan diri.
ketiga...aku balik ramai-ramai...boleh bawak barang banyak2..
keempat...memudahkan aku nak balik perak bila2 masa...tak nyusahkan orang nak ambik aku..
kelima...memang aku suka drive....sangat suka berjalan2...tak kisah lah berapa jam pun...hihi

tgk sambil bawak tue leh mengumpat...haha
Banyak benda yang orang tak tahu, bila kita dah guna keta time study nie...kita kena ada masa bersama keta kita...eceh untuk pastikan keta tue sentiasa dalam keadaan ok... aku kalo nak balik johor... abah aku mesti pastikan keta dalam keadaan ok, jadi dia ajar aku pergi servis keta, check tayar...dari segi angin dan bunga tayar...kalo tak elok dah...tukar jer...takut terjadi apa2 bila kita memandu jauh. Kalo dari johor nak balik perak, aku sendiri kena servis...huhu...alhamdulilah abah aku dah ajar...jadi tak susah tuk aku wat sendiri, bengkel yang selalu aku gi...kat kampus bandar...ermm hahaha...nama dirahsiakan...hihi...memang terbaik layanan nyer...paling untung sebab berpatutan dan diorang ajar aku cara jaga keta...terbaik..
memandu jauh...but aku masih mematuhi undang2...hihi
Sepanjang aku belajar selama 2 tahun nie...wah dah 2 tahun aku kat johor...tak terasa...Aku dah banyak kali ulang-alik balik umah...Orang yang sentiasa ikut aku balik...memang kerap pon cik aniz...hihi...sebab dia pun orang perak...Tak lupa jugak cik ecah dan cik sue...nie semua rakan sekepala...hihi...Memang best balik dengan diorang nie, teman yang  setia...Tak benarkan aku terleka time drive.Tetiba teringat peristiwa aku, ateh,sue,aniz dan ecah balik perak... Kami semua  dari ipoh nak balik johor. Kalo tak silap bertolak dari ipoh pukul 9pm...sampai johor dalam kul 4am... Bagus sungguh kawan2 aku nie...berganti-ganti temankan aku drive...layan lagu, nyanyi lah...wat citer kelakar lah...hahaha...Tapi mungkin sebab aku sendiri pun dah penat...sikit jer lagi aku nak langgar con tepi jalan...alhamdulilah ateh terjaga... dia cakap... "dina, con...." aku tersedar....dan dengan releks aku alihkan stering ke tengah sikit...hihi...bajet tak cuak...semua terjaga...kecuali aniz...hahaha... biasalah tue, penatkan...jalan2...sampai johor pun dia tak sedar...sehingga sampai umah sewa ateh n ecah..
berlima gi kenduri kahwin
 Sue dan adiknya...hihi...macam adik lah kan...bagus sue nie dia jaga orang kampung...dia ajar sakinah cara nak balik dari johor ke selangor. Jadi secara tak langsung sakinah juga turut tumpang aku...budak nie bagus sangat pandai bawak diri...Kalo kita baik dengan orang insyAllah kita juga dapat pembalasan yang baik. Cara ini sepatutnya kita terapkan bukan dengan berniat yang tak baik, jangan sesekali wat sesuatu tuk dapatkan nama ataupun nak orang  pandang kita tak pun  dari erti kata lain nak dapatkan pengaruh...sudah lah hentikan lah...semua orang pandai memilih yang terbaik tuk diri mereka...jangan sesekali menyalahkan orang yang tinggalkan kita...tapi fikirkan apa yang kita lakukan sehingga orang tinggalkan kita...kata pujangga dari aku sendiri...tuk diri ku juga...hihi
pertama kali sakinah balik dengan ktorg
Satu jer yang aku pegang, bila kita berjalan jauh jangan sesekali lupakan solat...Sebab bila memandu jauh nie hati memang tak kan tenang selagi tak sampai. jadi hanya ingat ALLAH swt...yang mampu buatkan hati kita tenang dan keyakinan kita teguh tuk sampai dengan selamat. Tiga benda aku buat kalo nak berhenti di perhentian...pertama aku nak solat, kedua aku nak makan....ketiga....hihi....faham2 lah k. Setakat nie calon2 yang pernah ikut aku balik perak...selain aniz....adalah....juju, dayah dan jem...hihi...jem tue tak sampai lagi...kalo tak mungkin selalu dia nak ikut ktorang balik...hahaha
di perhentian restoran jejantas sg buluh
hanya mampu ikut sampai NKVE...haha
Dalam apa jua keadaan ketenangan semasa memandu perlu bagi memastikan kita boleh fokus pada pemanduan, jangan mudah gabra dan jangan mudah nak fikir yang negatif...releks k...Aku suka drive waktu malam...salah satu  sebabnya suasana sejuk, tak terlalu panas dan enjin kereta pun dalam keadaan yang stabil pada pendapat aku lah....Cuma keselamatan kita mungkin tak 100% terjamin, kemungkin keta rosak atau tayar pecah...Tapi setakat nie alhamdulilah...masih terjamin lagi keselamatan aku dan penumpang aku...Itulah gunanya servis keta selalu...jangan tau pakai jer...memang lah keluar duit....tapi yang penting keselamatan kita....ok.

orang yang sentiasa ikut aku kemana2 jer...

ada  keta jangan riak...
kalau  boleh kongsi sekali...
bukan nama yang kita nak...
keta yang ada dijaga rapi...




semua pengguna....sama-sama lah kita menjaga harta.... :)

12 comments:

  1. EH EH...de pitcha aku la...urmm top la aku mcm ni..urmmm nnt nk ikut balik perak..luv perak mucho2....nk cr jodoh pon org perak la jg...

    ReplyDelete
  2. hahaha...mestilah ada...bagus2 carilah senang sikit aku nak gi kenduri hg....hihi

    ReplyDelete
  3. hahaha..asal name jem je naik skang??haish gambor saye lagi..so sweet!!lepas neh saye ikot akak balik perak ok

    ReplyDelete
  4. hihi..sambungan citer jem...kami tersesat nak hantar jem kat serdang...asyik bercerita sehingga lupa jalan ...hahaha...walaupun kat highway tue...Leen asyik call n msg jer...bertambah gabra lah jem...takut kena marah dgn leen sebab sesat... alhamdulilah...akhirnya jem dapat jugak bersama leen...kami tinggalkan diorang kat exit putrajaya...kalo tak silap...hahaha....

    ReplyDelete
  5. haha..salah saya gak time tu sbab lupe nk tnye akak exit mane dr highway plus tu..so lps neh saye dah taw akak exit mane boleh lah kite meet up kt persimpangan putrajaya lagik..hahahaha!thanks kak tumpangkan jem smpai situ..jasamu dikenang akak ku cayam

    ReplyDelete
  6. hahahaha...biasalah jem kan memang suka jadikan jem...hihi

    ReplyDelete
  7. sama2 cik Dina...teruskan usaha...i'm blogger...

    ReplyDelete
  8. hihi...terima kasih follower... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...